به اولی ها خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶
خانه » اخبار » اجتماعی » رقابت اینترنت و تلویزیون در اطلاع رسانی به مردم
رقابت اینترنت و تلویزیون در اطلاع رسانی به مردم

رقابت اینترنت و تلویزیون در اطلاع رسانی به مردم

در هر دوره زمانی ابزاری در اطلاع رسانی به مردم در صدر قرار داشته و در حال حاضر صدا و سیما وجود اینترنت را در رقابت احساس میکند

 

رقابت صدا و سیما و اینترنت در اطلاع رسانی مردمی

رقابت صدا و سیما و اینترنت در اطلاع رسانی مردمی

 

نظرسنجی روزنامه «اعتماد» از منابع خبری شهروندان نشان می‌دهد که سایت‌ها و شبکه‌های موبایلی پیشقراول فضای خبری هستند.

الگوی خبرگیری تغییر می‌کند؛ دو قرن پیش، رسانه‌های چاپی در صدر بودند، سپس نوبت رادیو رسید، به زودی تلویزیون جای رادیو را گرفت، به ویژه از دهه ٩٠ به این سو که پخش زنده میدان‌های جنگ، حوادث و رویدادهای بزرگ و… کارکرد دوربین را به جهانیان نشان داد.

گفته می‌شود که با انباشت ماهواره‌ها دوران «سلطه بزرگ تلویزیون» فرا رسیده اما اینترنت به سرعت این الگو را تغییر داده است. می‌شود گفت وارد دورانی شده‌ایم که «تسلط بر خبر» برای هیچ نهاد و گروه و دولتی دیگر ممکن نیست و رسانه‌های رسمی و تلویزیون‌های دولتی مدت مدیدی است که عرصه را واگذار کرده‌اند.

این نظرسنجی که به شکل تلفنی و در تهران انجام شده، هرچند که نشان می‌دهد همچنان صدا و سیما مرجع خبری گروهی از مردم است اما در میان نخبگان، تحصیلکردگان و دیگر اقشار اجتماعی فعال، این مرجعیت به‌شدت در حال افول است.

نظرسنجی ما نشان می‌دهد که بیشتر مخاطبان صدا و سیما، زنان خانه‌دار هستند که از سپهر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی غایبند و در برابر آن بخش زیادی از گروه‌های فعال امروز شبکه‌های اجتماعی به ویژه شبکه‌های موبایلی را انتخاب نخست خود کرده‌اند؛ اعتماد در ماه‌های آینده به شکل‌های گوناگونی این نظرسنجی را با گروه‌های هدف دیگری نیز برگزار خواهد کرد تا در پایان آن بتوانیم به یک متر و معیار از «الگوی خبری جامعه ایرانی» دست پیدا کنیم؛ برای امروز «تهران»، پایتخت را زیرنظر گرفته‌ایم و تهرانی‌ها به ما گفته‌اند که چگونه ارتزاق خبری می‌کنند.

 

عصر ایران

برای خندیدن و شاد بودن کلیک کنید


اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب برای سایت اولی ها محفوظ است