به اولی ها خوش آمدید - امروز : شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶
خانه » پزشکی سلامت » ۱۵ راه حل برای درمان خروپف
۱۵ راه حل برای درمان خروپف

۱۵ راه حل برای درمان خروپف

۱۵ راه حل برای درمان خروپف

حدود بیش از نیمی از بزرگسالان در سراسر جهان مشکل خروپف کردن هنگام خواب دارند. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که هوا از طریق گلو، هنگامی که در حین خواب نفس می کشید جریان می یابد. این باعث می شود تا بافت های شل شده گلو به ارتعاش در آیند و این صدای ناخوشایند را از خود بیرون دهند.

خروپف ممکن است خواب شما یا همسرتان را به هم بزند. حتی اگر این امر زیاد شما را اذیت نکند، نباید از آن چشم پوشی کرد. در واقع خروپف ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی جدی شامل:

  • مسدود شدن مسیر هوایی
  • چاقی
  • مشکل در ساختار دهان، بینی یا گلو
  • فقدان خواب کافی باشد

در موارد دیگر، خروپف ممکن است به دلیل بد خوابیدن ( خوابیدن به پشت) یا خوردن الکل قبل از خواب نیز رخ دهد.

۱۵ روش درمان خروپف

۱- کاهش وزن، اگر افزایش وزن دارید

این کار به کاهش میزان بافت‌های موجود در گلو که ممکن است دلیل خروپف شما باشد کمک خواهد کرد. شما می‌توانید با کاهش مصرف کالری و خوردن پروتئین کمتر و غذاهای سالم‌تر، وزن خود را کاهش دهید. مساله مهم دیگر اینکه حتما به طور منظم ورزش کنید. این کار هم باعث سلامتی و هم کاهش وزن می‌شود.

۲- بر روی پهلو بخوابید

برخی اوقات خوابیدن بر پشت باعث می‌شود تا زبان به پشت گلو برود و قسمتی از راه هوایی گلو را مسدود کند. به منظور جریان راحت هوا در گلو و کاهش یا متوقف کردن خروپف، خوابیدن بر روی پهلو ممکن است تنها چیزی باشد که به آن احتیاج دارید

۳- سرتان کمی بالاتر از تشک باشد

بلند کردن سر از تشک به اندازه حدود ۴ اینچ باعث می‌شود تا راه‌های هوایی باز شوند و این کار خروپف شما را کاهش می‌دهد.

۴- چسب ضد خروپف

برای کمک به افزایش فضا در راه‌های هوایی بینی، این چسب‌ها بر روی برآمدگی بینی چسبانده می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا تنفس شما راحت‌تر و موثر‌تر شود و همچنین باعث کاهش یا قطع خروپف شود.

۵- درمان حساسیت‌های مزمن

حساسیت‌ها می‌توانند مسیر‌های هوایی بینی شما را مسدود کنند و شما را مجبور کنند تا از دهانتان نفس بکشید. این امر احتمال خروپف را افزایش می‌دهد. پس می توانید درباره نوع حساسیت خود و روش درمان آن با یک دکتر مشورت کنید

۶- درست کردن مشکلات ساختاری در بینی

برخی افراد با یک مشکل اولیه سپتوم (دیواره یا تیغه ای در وسط بینی که بینی را به دو قسمت تقسیم می کند) متولد می‌‌شوند. در چنین افرادی در دیواری که دوطرف بینی را جدا می‌کند ناهماهنگی ایجاد می‌شود و مسیر هوایی را محدود می‌کند. این باعث تنفس از دهان و خروپف هنگام خوابیدن می‌شود. ضروری است که افراد با چنین مشکلی برای درست کردن این سپتوم بینی خود را عمل کنند.

۷- خودداری از مصرف الکل قبل از خواب

حداقل ۲ ساعت قبل از رفتن به رختخواب الکل مصرف نکنید. الکل عضلات گلو را شل می‌کند و باعث خروپف در فرد می‌شود.

۸- از مصرف آرامبخش‌ها قبل از خوابیدن بپرهیزید

اگر شما خروپف می‌کنید و آرامبخش نیز مصرف می‌کنید، با یک دکتر صحبت کنید تا ببینید چه گزینه‌های پیش رو دارید. نخوردن داروی آرامشبخش قبل از خواب ممکن است خروپف شما را کاهش دهد.

۹- سیگار نکشید

سیگار کشیدن یک عادت ناسالم است که می‌تواند خروپف شما را بدتر کند. اگر سیگار می‌کشید با یک دکتر برای معالجه مانند استفاده از آدامس یا برچسب نیکوتین مشورت کنید.

۱۰- به اندازه کافی بخوابید

مطمئن شوید که هر شب باید ۷ تا ۸ ساعت خواب مفید داشته باشید.

۱۱- وسیله دهانی ضد خروپف

نوعی وسایل ضد خروپف وجود دارد که هنگام شب آن را در دهان می‌گذارند. این وسایل به شما کمک می‌کنند تا مسیر هوایی باز شود و بدون خروپف بتوانید راحت‌تر نفس بکشید. شما باید نزد دندانپزشک خود بروید تا بتواند برای شما یکی از این وسیله‌های مخصوص دهان شما بسازد.

۱۲- از یک دستگاه CPAP (فشار پیوسته مثبت هوائی) استفاده کنید.

اگر از لحاظ پزشکی مناسب باشد، گذاشتن ماسک هوا بر روی بینی خود در هنگام خواب می‌تواند به شما در باز نگه داشتن مسیر‌های هوایی کمک کند. از این درمان معمولا برای مشکلات آپنه خواب (انسداد مسیر هوایی بینی و گلو) استفاده می‌شود.

۱۳- ایمپلنت سقف دهان

این روش شامل تزریق رشته‌های بافته شده از پلی استر به سقف نرم دهان است. این درمان، خروپف را کاهش می‌دهد

۱۴- استفاده از UPPP

این نوع عمل جراحی بافت گلو را سفت می‌کند و باعث کاهش خروپف می‌شود. عمل UPPP با لیزر ( LAUPPP )، که برخی اوقات از UPPP موثرتر است نیز در دسترس است.

۱۵- قطع بافت رادیویی

در این درمان جدید از امواج رادیویی با شدت کم برای کم کردن بافت‌های سقف دهان و کاهش خروپف استفاده می‌شود.

مقابله با خروپف

خروپف کردن می‌تواند خواب شما یا شریک شما را به هم زند. اما گذشته از صدای آزار دهنده آن، ممکن است نشان دهنده یک مشکل سلامتی جدی در فرد باشد. مشورت با یک دکتر و امتحان کردن یکی از گزینه‌های بالا یا بیشتر، می‌تواند به شما در کنترل خواب خود کمک کند.


اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب برای سایت اولی ها محفوظ است