https://avaliha.ir

اولی ها پزشکی سلامتمواد غذایی تسکین دهنده درد زانو
شناسه خبر :38602
سه شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۶
240 بازدید
پ

مواد غذایی تسکین دهنده درد زانو: زانو درد مشکلی است که اغلب افراد بعد از دوره میانسالی به آن دچار شده و به نوعی با آن درگیر میشوند . ممکن است برخی از بیماری ها باعث ورم و التهاب زانوها شوند . صدمات زانو در ابتدا باعث ورم زانو می شود که خود سبب صدمات […]


مواد غذایی تسکین دهنده درد زانو: زانو درد مشکلی است که اغلب افراد بعد از دوره میانسالی به آن دچار شده و به نوعی با آن درگیر میشوند . ممکن است برخی از بیماری ها باعث ورم و التهاب زانوها شوند . صدمات زانو در ابتدا باعث ورم زانو می شود که خود سبب صدمات بیشتر خواهد شد و این روند همچنان ادامه پیدا می کند تا به صورت مزمن در می آید البته با محافظت های پزشکی می توان این چرخه معیوب را شکست و صدمات آتی بافت های زانو را به حداقل رساند . در این بخش از مجله اینترنتی اولی ها قصد داریم مواد غذایی تسکین دهنده درد زانو را به شما معرفی کنیم لطفا ما را همراهی کنید .

مواد غذایی تسکین دهنده زانو درد

زانو درد در هر فردی از سالخورده ، تا میان‌سال و کودکان ممکن است دیده ‌شود. البته زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به این مشکل هستند. به طور کلی زانو دردها به دو دسته تقسیم می شوند: یکی آنهایی که علل ثانویه دارند، مثلا فردی که دچار شکستگی زانو شده است .
در یکسری افراد هم زانو درد علت اولیه دارد، مانند افرادی که التهاب مفصل (آرتریت) زانو شده اند و غضروف مفصل زانوی آنها تخریب شده است. همانطور که میدانید غذایی که میل میکنیم انرژی، مواد مغذی و سوخت بدن را تامین می‌کند. ثابت شده است که دریافت غذای مناسب بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند .

درد زانو دلایل متعددی از جمله التهاب استخوان‌ها و مفاصل، جابه‌جایی مفاصل و خشکی و سختی استخوان‌ها دارد. افراد دچار زانودرد، بسیاری از شیوه‌های درمانی از جمله تمرینات ورزشی، تزریقات استروییدی و جراحی را متحمل می‌شوند، ولی با رژیم غذایی مناسب بسیاری از مشکلات التهابی آنها حل می‌شود. مواد غذایی مشخصی وجود دارند که حاوی مقادیر مناسبی از مواد ضدالتهابی و مسکن‌های درد هستند. مواد غذایی که در ذیل به توضیح آنها می‌پردازیم، جهت درمان التهاب استخوان‌ها، مفاصل و زانودرد کاربرد دارند.

ماهی و روغن ماهی

بسیاری از تحقیقات مشخص کرده‌اند که ماهی و روغن ماهی، درد مفاصل و التهاب ناشی از روماتیسم مفصلی را کاهش می‌دهند . هم‌اکنون ثابت شده است که اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در ماهی ، نه تنها مواد شیمیایی التهاب‌زا را خنثی می‌کند ، بلکه پروتئین‌های تخریب‌کننده غضروف مفصلی را نیز نابود می‌کنند . اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در روغن ماهی خصوصا ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، توانایی عملکردی بدن را بهبود می‌بخشند و سبب کاهش درد و التهاب در بیماری‌هایی چون نقرس، لوپوس ، پسوریازیس ، روماتیسم مفصلی و التهاب استخوان‌ها و مفاصل می‌شوند . هنگام مصرف مکمل‌های حاوی امگا۳ یا روغن ماهی، استفاده از آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی مانند ویتامین E جهت حفاظت از اکسیده شدن اسیدهای چرب مذکور در بدن الزامی است . اسیدهای چرب امگا-۳ در منابع غذایی گیاهی چون روغن بزرک، سویا، کانولا، پامچال و گاوزبان نیز وجود دارند و سبب بهبود درد زانو می‌گردند .

سرکه سیب

به دلیل خاصیت قلیایی که در سرکه سیب وجود دارد به حل کردن رسوبات و مواد سمی که در زانو انباشته شده‌اند کمک می‌کند . علاوه بر این، به بازگشت لغزندگی مفاصل کمک می‌کند و در نتیجه درد کاهش می‌یابد و تحرک بیشتر می‌شود . به این منظور دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با دو فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید . این محلول را در طی روز بنوشید و این کار را تا بهبودی کامل انجام دهید . می‌توانید دو فنجان از سرکه سیب را به وان آب داغ بیافزایید و زانوها را هر روز به مدت ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید . همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و همان مقدار روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و با استفاده از آن روزی دوبار زانو را ماساژ دهید ، این کار را باید تا رفع درد تکرار کنید .

سویا

دریافت مقادیر کافی سویا، درد و التهاب مفاصل را از بین می‌برد . طبق بررسی متخصصان تغذیه دانشگاه ایالتی اکلاهاما، با مصرف روزانه سویا به مدت سه ماه، بر درد و رنج ناشی از زانودرد می‌توان غلبه کرد . سویا از طریق مصرف سالاد، برگرهای سویا،  مخلوط‌های حاوی مواد غذایی گیاهی و شیر سویا تامین می‌شود . این ماده غذایی منبع غنی ایزوفلاون‌ها است . ایزوفلاون‌ها به سبب توانایی خود در تعدیل فعالیت استروژنی بدن شناخته می‌شوند . محققین آزمایشگاهی ثابت کرده‌اند، ایزوفلاون‌های سویا التهاب مفاصل را کاهش داده، بافت غضروف را بهبود می‌بخشند و در نهایت سبب کاهش درد می‌شوند .

آب پرتقال

آب پرتقال منبعی بسیار غنی از ویتامین C است . تحقیقات نشان داده است در افرادی که از مقادیر قابل ملاحظه ویتامین C استفاده کرده اند عارضه زانو درد کمتر دیده می شود . منابع غنی ویتامین C شامل پرتقال، فلفل سبز، گریپ فروت، توت فرنگی، انبه و کیوی است . لازم به ذکر است نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در مقایسه با خوردن آن ، ۲۵ درصد بیشتر ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند .

زردچوبه  و زنجبیل

ماده رنگی موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است . این ماده رنگی شبیه داروهای بازدارنده COX ۲ عمل می کند و باعث کاهش تورم مفاصل می شود . همچنین زنجبیل که به طور سنتی در درمان دل درد استفاده می شود برای این منظور مفید است . تحقیقات نشان داده است این ماده گیاهی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت باعث کاهش التهاب و درد مفاصل بخصوص هنگام راه رفتن و ایستادن می شود .

نکات مهم در مورد زانو درد

اگر زانو درد شما به اندازه ای است که شما را از راه رفتن بازمیدارد باید به پزشک مراجعه کنید . استراحت در منزل از مهم ترین اصول درمان زانو درد است . بهتر است زانو‌ی‌ خود را بالا نگه دارید . می‌توانید زانو‌های‌تان را با گذاشتن بالش در زیر آنها بالا نگه دارید، یا بالشی را بین دو زانوی‌تان قرار دهید . قراردادن زانو در سطحی بلندتر از بدن باعث می شود نیروی جاذبه زمین، مایعات جمع شده در بافت صدمه دیده را کاهش داده، در نتیجه ورم نیز کمتر شده و خستگی را از ما دور می سازد .

با کیسه یخ زانو را به طور مکرر کمپرس سرد کنید . در روز اول هر ساعت برای ۱۵ دقیقه روی زانو کیسه یخ بگذارید . پس از روز اول، دست کم چهار با در روز روی زانو یخ بگذارید . اگر شما به زخم معده، بیماری کلیه و بیماری های خونی مبتلا نیستید ، داروهای ضد التهابی در این مورد به شما کمک های فراوانی می کند . همچنین شما میتوانید از داروهای مسکن معمول مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای کمک به تسکین درد و ورم استفاده کنید .

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:

قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.