به اولی ها خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶
خانه » پزشکی سلامت » فواید ماهی برای بدن
فواید ماهی برای بدن

فواید ماهی برای بدن

فواید ماهی برای بدن شامل هفت فایده مهم خوردن ماهی بر بدن انسان

فواید خوردن ماهی

به گزارش اولی ها ماهی یکی از مواد غذایی است که خواص بسیار آن برای سلامتی بر کسی پوشیده نیست. اما شاید شما هم جز آن دسته افرادی هستید که تمایلی به خوردن این غذا ندارید. پس بهتر است چند تاثیر بی نظیر ماهی را بشناسید تا برای خوردن قانع شوید.

 

قلبی مقاوم و سالم :

به گزارش روزنو، به همه افراد توصیه می شود تا حداقل 2 بار در هفته ماهی و دیگر خوراکی های دریایی میل کنند. مقدار بالای امگا 3 موجود در آن موجب تقویت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن ضروری هستند زیرا در بدن ساخته نمی شوند اما برای عملکرد مطلوب اندام های بدن لازم خواهند بود. این چربی ها همچنین خطر ابتلا به پرفشاری خون، افزایش کلسترول، تری گلیسرید و… را نیز کاهش می دهند.

 

کاهش قند خون :

ماهی باید یکی از غذاهای اصلی افراد دیابتی باشد زیرا علاوه بر تامین نیازهای غذایی می تواند به کنترل مقدار قند موجود در خوراکی ها کمک کند. البته توصیه می شود این افراد از ماهی های سرشار از جیوه مانند انواع وحشی پرهیز کنند زیرا عامل پیشرفت دیابت نوع 2 محسوب می شود.

مطالعات اخیر نشان می دهد که امگا 3 با منشا دریایی تاثیر قابل توجهی برای مقابله با دیابت و عدم تحمل گلوکز است زیرا باعث می شود سلول ها نسبت به انسولین حساس تر شوند که همین حالت باعث کاهش قند خون می شود. به افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نیز توصیه می شود 3 بار در هفته ماهی میل کنند.

 

تضمین استحکام استخوان ها :

با افزایش سن، حجم استخوان ها کاهش می یابد و بیماری هایی مانند پوکی استخوان بروز می کنند. برای مقابله با این مشکلات بدن نیاز به دو ماده معدنی مکمل و اساسی یعنی کلسیم و فسفر دارد که بخش مهمی از استخوان ها را شامل می شوند.

ماهی به خصوص ماهی روغن، کپور و آزاد منبع غنی از فسفر است و به استحکام استخوان ها کمک می کند.

 

تقویت ضریب هوشی :

یکی از نتایج تعجب آور تحقیقات این است که مصرف منظم ماهی در نوجوانان موجب افزایش ضریب هوشی می شود. تا مدت ها پیش تصور می شد که این تاثیر به خاطر وجود فسفر ماهی است. گرچه اجزای مغز به طور اساسی از فسفر تشکیل شده اند اما عملکرد این نمک معدنی روی قشر خاکستری همچنان مورد بررسی است. اما بدن معمولا دچار کمبود اسیدهای چرب امگا 3 است که عملکردها و فواید بسیار دارند. این چربی ها همچنین نقش اساسی در پیشگیری از تحلیل های شناختی دارند. جالب است بدانید فسفر در بدن به شکل فسفات پتاسیم، سدیم یا کلسیم وجود دارد و بخش قابل توجهی از تجمع آن در استخوان های بدن است.

 

تاخیر در بروز چین و چروک ها :

پیر شدن پوست که چین و چروک ها علائم آن هستند در نتیجه عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد و دریافت آنتی اکسیدان ها بروز می کند. رادیکال های آزاد به مقدار خیلی زیاد پیر شدن سلول ها را تسریع می کنند و مقدار بسیار کم آنتی اکسیدان ها نمی توانند با عملکرد آنها مقابله کنند.

مصرف ماهی علاوه بر تامین امگا 3 برای کاهش آسیب رادیکال های آزاد، انواع ویتامین ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A، E، سلنیوم و روی را نیز به بدن می رساند.

 

تسریع شیردهی :

ماهی حاوی ترکیباتی است که برای رشد مطلوب کودک عالی است. مصرف ماهی برای بهبود شیردهی به مادران جوان توصیه می شود. همچنین در دوران بارداری نیز مفید است زیرا خطر تولد زود هنگام جنین را کاهش می دهد. البته باید توجه داشت که ماهی های وحشی مانند آزاد و تن حاوی جیوه هستند که برای کودک مضر است. به علاوه باید از مصرف غذاهایی که با ماهی خام تهیه می شود نیز اجتناب کرد.

 

حفظ سلامتی :

ماهی می تواند با دردهای معمول روزمره مقابله کند که از جمله عبارتند از:

ماهی خواص ضد التهابی دارد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که روغن ماهی قدرت بهبود بیماری ها را دارد. در واقع مصرف منظم این روغن لنفوسیت های B را تقویت می کند مسئول مقابله با تهاجمات ویروس ها و باکتری هاست.

موجب احساس سرزندگی و تحرک به خاطر ویتامین های B، D و فسفر می شود.

 

برای خندیدن و شاد بودن کلیک کنید


 
loading...
loading...
اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب برای سایت اولی ها محفوظ است