×
اخبار اقصادی و فرهنگی اخبار بین المللی اخبار پزشکی اخبار تکنولوژی اخبار جامعه اخبار حوادث اخبار سیاست خارجی اخبار سیاسی اخبار علمی و آموزشی اخبار فرهنگی و هنری اخبار کنکور و دانشگاه اخبار گوناگون اخبار ورزشی تصاویر خبری تیتر روزنامه
دنیای بازیگران شعر و ترانه فرش و گلیم فرهنگ زندگی مناسبت ها در ایران و جهان هنر و هنرمند هنرهای دستی اخبار فرهنگی و هنری تاریخ و تمدن
اخبار پزشکی ایدز و انواع اعتیاد بهداشت بانوان بهداشت کودکان بیماری ها و راه درمان پیشگیری بهتر از درمان تغذیه سالم داروهای گیاهی و طب سنتی رژیم درمانی ورزش درمانی
تور مسافرتی دانستنی های سفر عجایب گردشگری مکان های تاریخی ایران مکان های تاریخی جهان مکان های تفریحی ایران مکان های تفریحی جهان مکان های زیارتی ایران و جهان
اس ام اس هاس جالب بازی های محلی تصاویر جذاب و دیدنی خواندنی دیدنی داستان های خواندنی دنیای بازیگران دنیای ضرب المثل شهر حکایت فال و طالع بینی کارت پستال و تصاویر متحرک کاریکاتور و تصاویر طنز مطالب طنز و خنده دار معما و تست هوش
تزئینات عقد و عروسی شستشو ، نظافت ، لکه گیری مهارت های زندگی نکات مهم آشپزی نگهداری مواد غذایی هنر در خانه متفرقه
اخبار مد و ستاره ها دکوراسیون و چیدمان طلا و جواهرات لباس و کیف و کفش مد و مدگرایی
آرایش صورت آرایش مو سلامت پوست سلامت مو لوازم آرایشی
برای زندگی بهتر تست روانشناسی روانشناسی زناشویی روانشناسی کودکان فرزندان و امتحانات مشاوره خانواده والدین موفق
دانستنی های قبل از ازدواج نامزدی ، عقد و بعد از ازدواج کوچه پس کوچه های تفاهم رازهای موفقیت دانستنی های جنسی بارداری و زایمان دوران سالمندی
بازیگران بزرگان و مشاهیر خوانندگان ورزشکاران
آموزش انواع غذاها آموزش شیرینی پزی انواع مربا و ترشیجات خواص مواد غذایی غذاهای رژیمی نکات مهم آشپزی نگهداری مواد غذایی
شعر و قصه کودکانه سرگرمی کودکان روانشناسی کودکان رفتار از کودکی تا نوجوانی دانستنی های نوزادان خلاقیت در کودکان تغذیه کودک تعلیم و تربیت بیماری های شایع کودکان بهداشت مادر کودک بچه های سالم
کتابخانه مذهبی زندگینامه بزرگان دینی داروخانه معنوی اوقات شرعی اعمال مستحبی اصول و فروع دین احکام دینی احادیث و سخنان بزرگان آرامش سبز متفرقه دینی
اخبار تکنولوژی اختراعات جدید ترفندهای اینترنتی ترفندهای کامپیوتری گرافیک دستی و کامپیوتری موبایل ، لپ تاپ ، تبلت متفرقه اینترنت و کامپیوتر
آیا می دانید ؟ اخبار علمی چرا ، زیرا و چگونه رشته های تحصیلی زندگینامه شعرا و دانشمندان گزارش های علمی گیاهان ، حیوانات و آکواریوم نوآوری و کشفیات علمی
اخبار ورزشی تاریخچه رشته های ورزشی درمان با ورزش زیبایی اندام نتایج مسابقات ورزشی ورزش عمومی ورزشکاران
بازار خودرو تصاویر وسایل نقلیه جدول قیمت خودرو دنیای خودرو
سوپر استارها عکس اجتماعی عکس بازیگران عکس حوادث عکس حیوانات عکس خوانندگان عکس طنز عکس عاشقانه عکس ورزشی
کلیپ اجتماعی کلیپ حوادث کلیپ حیوانات کلیپ خنده دار کلیپ سرگرمی کلیپ عاشقانه کلیپ هنرمندان
تعبیر خواب
اس ام اس خنده دار اس ام اس عاشقانه اس ام اس مناسبتي
آهنگ پیشواز ایرانسل آهنگ پیشواز رایتل آهنگ پیشواز همراه اول
خانه » پزشکی سلامت » فشار خون عوامل فشار خون و خوردنی های مقابل فشار خون

فشار خون عوامل فشار خون و خوردنی های مقابل فشار خون

فشار خون عوامل فشار خون و خوردنی های مقابل فشار خونReviewed by Admin on Dec 24Rating:

فشار خون عوامل فشار خون و خوردنی های مقابل فشار خون دانستنی هایی در مورد فشار خون از عوامل فشار خون تا خوردنی های مقابل فشار خون .

فشار خون

فشار خون

فشار خون بالا یا فشار شریانی بیماری مزمن است که در آن فشار در رگ های بدن بالا میرود.و به همین علت قلب باید با سرعت بیشتری نسبت به قبل کار خون رسانی را انجام بدهد.در برخی موارد فشار خون بالا باعث سکته مغزی می شود.

از قدیم سیر به عنوان یکی از بهترین خوراکی ها برای کنترل فشارخون بالا و سلامت عمومی بدن شناخته شده است. مصرف خام آن به کاهش میزان کلسترول خون نیز کمک می کند. البته مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که به کنترل فشارخون کمک می کنند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

چه عواملی به افزایش فشار خون منجر می شود؟

برخی عادت های غذایی، عوامل ژنتیکی و یا بیماری ها زمینه افزایش فشارخون را فراهم می سازند. در ادامه بیشتر به این عوامل می پردازیم.

اگر نمک زیادی مصرف می کنید و علاقه زیادی به غذاهای شور دارید فشارخونتان بالا می رود. به خاطر اینکه خون فشار بیشتری به رگ های خونی وارد می کند. یک سوم بیمارانی که از پرفشاری خون رنج می برند نسبت به سدیم حساس هستند چون این ترکیب باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود.

  • ترشح کم آنزیم رنین

ترشح رنین (ماده ای که توسط کلیه ها ترشح می شود) در بین افراد سیاه پوست کمتر است به همین دلیل این افراد بیشتر در معرض پرفشاری خون قرار دارند.

اکثر افرادی که از دیابت رنج می برند همچنین به پرفشاری خون نیز مبتلا هستند.

انسولین قدرت این را دارد که بدون افزایش فشارخون فعالیت دستگاه عصبی سمپاتیک را تحریک کند. به همین دلیل نیز مشکلات مربوط به انسولین زمینه افزایش فشارخون را نیز فراهم می کند.

  • اضافه وزن و چاقی مفرط

ارتباط تنگاتنگی بین شاخص توده بدنی بالا و بالا بودن فشارخون وجود دارد. خون برای عبور از رگ هایی که با چربی ها فراگرفته شده و تنگ تر شده اند تلاش بیشتری می کند و به همین دلیل نیز فشارخون در جداره رگ ها افزایش می یابد.

ژن هایی وجود دارد که ارتباط زیادی با فشارخون بالا دارند بنابراین برخی افراد بیشتر در معرض بیماری های کرونری، کلیوی و پرفشاری خون قرار دارند. اگر در خانواده تان افرادی هستند که از فشارخون بالا رنج می برند احتمال دارد شما نیز در معرض این مشکل قرار داشته باشید.

  • سن و سال

به تدریج که زمان سپری می شود و سن بالا می رود خطر ابتلا به پرفشاری خون نیز بالا می رود چون جداره عروق ضعیف تر و نازک تر می شود بنابراین رگ ها خشک تر شده و انعطاف پذیری خود را از دست می دهند. بنابراین فشارخون بالاتر می رود. چون با کاهش انعطاف پذیری عروق خون به سختی جریان پیدا می کند.

افرادی که فشارخون بالایی دارند چه بخورند؟

در گام اول بهتر است تا حد امکان دلیل بالا بودن فشارخونتان مشخص شود. در مرحله بعد باید با در صورت امکان با عوامل بروز آن مقابله کرد. اما به طور کلی داشتن رژیم غذایی متعادل و کم نمک، دوری کردن از استرس و داشتن فعالیت بدنی و ورزش مناسب به کنترل فشارخون کمک می کند. در بین مواد غذایی کاهنده فشارخون بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سیر

معروف ترین و قدیمی ترین ماده غذایی برای کنترل فشارخون محسوب می شود. این ماده غذایی همچنین یک آنتی بیوتیک بسیار قوی است. مصرف روزانه یک تا دو حبه سیر (در صورت امکان حتماً خام باشد) باعث کاهش فشارخون و چربی خون می شود. اگر می توانید حتماً سیر را به صورت ناشتا میل کنید. الیسین موجود در این ماده غذایی خاصیت ضد فشارخون دارد و به شما در کنترل بیماری تان کمک می کند.

  • گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسیدآمینه هایی است که به کاهش فشارخون کمک می کنند. لیکوپن موجود در این ماده غذایی نیز به بهبود جریان خون کمک کرده و گلوتاتیون موجود در آن نیز یک آنتی اکسیدان قوی است. می توانید گوجه فرنگی را به صورت خام در سالادها استفاده کنید. مصرف آب گوجه فرنگی نیز یکی از شیوه های طبیعی و سالم برای مقابله با فشارخون بالا محسوب می شود.

  • آناناس

آناناس سرشار از بروملین است. این آنزیم باعث حل شدن لخته های خونی شده و جریان خون را بهبود می دهد. توصیه می کنیم آب آناناس طبیعی میل کنید و یا تکه های این میوه را به صورت دسر مصرف کنید. مصرف حداقل یک مرتبه از این میوه باعث می شود از خواص آن در بهبود جریان خون استفاده کنید.

  • موز

موز حاوی منیزیم و پتاسیم است که برای افراد داروهای ادرارآور یا داروهای فشارخون مصرف می کنند بسیار لازم و ضروری هستند. چون این داروها باعث دفع این مواد معدنی می شوند. علاوه بر این موز برای پیشگیری از ایجاد گرفتگی عضلانی مفید است. این میوه منبع ویتامین ها بوده و مصرف آن به صورت دسر یا اسموتی توصیه می شود.

  • هویج

هویج سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است به همین دلیل نیز برای پیشگیری از مشکلات مربوط به دستگاه گردش خون مفید است. توصیه می کنیم هویج رنده شده را به ترکیب سالادهایتان اضافه کنید. تهیه اسموتی از این سبزی نارنجی پوست نیز به کنترل چربی خون، محافظت از عروق و جلوگیری از تصلب شرایین کمک می کند.

  • حبوبات

عدس، نخود، لوبیا، نخود و غیره برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می برند مفید است. این افراد باید هر هفته 3 بار در غذاهای مختلف از این مواد غذایی استفاده کنند. حبوبات منیزیم، پتاسیم، ویتامین B، آهن و فیبر به بدن نمی رسانند.

  • کلم

تمام خانواده کلم ها مانند بروکلی، کلم کیل یا کلم بروکسل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستند که از تخریب رگ های خونی جلوگیری کرده و سلامت آن ها را بالا می برند. شما می توانید با کلم ها انواع غذاها را تهیه کنید. کلم ها حاوی گلوکوزینولات ها بوده و به این ترتیب به کنترل فشارخون کمک می کنند.

  • لیموترش

لیموترش یکی از مرکبات سرشار از ویتامین C و همچنین فلاوونوئیدها است. این دو ترکیب رگ های خونی را در شرایط خوبی نگه داشته و خاصیت ارتجاعی آن ها را حفظ می کنند. بنابراین مانع از آن می شوند که خون در حین رفتن به قلب فشار زیادی به رگ های خونی وارد کند. توصیه می کنیم لیموترش را به عنوان چاشنی برای مصرف سالادها و در کنار انواع غذاهایتان میل کنید.

  • گلابی هندی

این میوه حاره ای کاهنده کلسترول بد و افزایش دهنده کلسترول خوب خون است. گلابی هندی همچنین برای کنترل فشارخون استفاده می شود. اگر به این میوه دسترسی دارید حتماً آن را در برنامه غذایی تان بگنجانید. مصرف آن به صورت اسموتی نیز رایج است.

  • تخم شربتی

این دانه های ریز منبع فوق العاده اسیدهای چرب امگا 3، فیبرها و منیزیم و البته مواد معدنی دیگر هستند. می توانید یک قاشق تخم شربتی را به شیر، ماست یا آب میوه های صبحانه تان اضافه کرده و نوش جان کنید. همچنین می توانید آن را روی سالادها یا سوپ و تارت هایتان بریزید. البته یادتان باشد که باید این دانه ها را در آب خیس کنید تا ترکیبات آن فعال شوند.

  • زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبات مفیدی است که به کنترل تری گلیسیرید و کلسترول بد خون کمک می کنند. این ادویه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی فوق العاده است. توصیه می کنیم به غذاهایتان از پاستاها گرفته تا غذاهای سرخ کردنی زردچوبه بزنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

كليه حقوق اين سایت متعلق به آژانس دیجیتال مارکتینگ نردبان مي باشد.