https://avaliha.ir

اولی ها بیماری ها و راه درمانعلائم کمبود پروتئین بدن و روش درمان ان
شناسه خبر :95904
پنجشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
613 بازدید
پ

علائم کمبود پروتئین بدن و روش درمان ان افرادی که گیاه خوار هستند یا رژیم‌های غذایی محدود کننده دیگری را تجربه می‌کنند بدون آنکه اطلاعی داشته باشند به کمبود شدید یا خفیف پروتئین دچار می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد سیستم ایمنی در نبود میزان کافی پروتئین شرایط سختی را متحمل می‌شود زیرا این کمبود به از […]


علائم کمبود پروتئین بدن و روش درمان ان

افرادی که گیاه خوار هستند یا رژیم‌های غذایی محدود کننده دیگری را تجربه می‌کنند بدون آنکه اطلاعی داشته باشند به کمبود شدید یا خفیف پروتئین دچار می‌شوند.
مطالعات نشان می‌دهد سیستم ایمنی در نبود میزان کافی پروتئین شرایط سختی را متحمل می‌شود زیرا این کمبود به از دست رفتن سلول‌های T در بدن منجر می‌شود که در حفظ بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها اهمیت دارند. در این شرایط بدن در برابر عفونت‌ها آسیب پذیرتر می‌شود.

از یک دیدگاه ساختاری، آمینو اسیدها مورد نیاز برای سوخت و حمایت از سیستم عضلانی اسکلتی و نیز حمایت ساختاری از یک بافت و سطح سلولی از هر چیزی به غشا سلولی مو و ناخن ها مورد نیاز است.

 

ریزش مو

بیش از 90 درصد از ساختار تارهای مو را کراتین تشکیل میدهد. برای تشکیل این نوع کراتین بدن به پرتئین بیشتری نیاز دارد و اگر مواد مغذی به اندازه کافی به بدن نرسد، موها حالت طبیعی و نرمال خود را از دست میدهند و کدر و نازک میشوند، علت این کدری و نازک بودن موها این است که بدن تلاش میکند که پروتئین لازم را حفظ کند و دیگر برای موارد غیر ضروری مانند موها و ..پروتئینی استفاده نمیشود و در نتیجه ریزش مو اتفاق می افتد.

به همین دلیل دریافت روزانه پروتئین ضروری است که میزان آن حداقل یک کف دست خوراکی‌های حاوی پروتئین در وعده صبحانه و نهار است.

گرسنگی شدید

افزایش اشتها در افراد نشان دهنده این است که به میزان لازم مواد پروتئینه در بدن نیست به گفته متخصصین تغذیه ، در این مواقع دور از هر سن سالی فرد به حدی به میل کردن غذا احتیاج دارد که تا زمان دریافت پروتئبن کافی برای بدن میل به خوردن دارد و در اخر پیش از انچه که لازم است غذا میخورد.

کبد چرب

کبد چرب یکی از شایع ترین علائم کمبود پروتئین است و اگر درمان نشود میتواند باعث بیماری کبد چرب شود ، این بیماری منجر به التهاب ، زخم شدن و از کار افتادگی بدن میشود.

بالا رفتن خطر شکستگی استخوان ها

فرآیند حفظ قدرت ماهیچه‌ای و حمایت از بازیابی آن بدون وجود آمینواسیدهای کافی سخت خواهد بود. کافی نبودن میزان پروتئین بدن منجر به تضعیف استخوان‌ها می‌شود و در نتیجه خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. در صورتیکه رژیم غذایی فاقد میزان کافی آمینواسید باشد بدن برای تامین این آمینواسیدها از رشته‌های عضلانی، اقدام به تجزیه ماهیچه‌ها می‌کند.

اختلال در خواب

اگر خواب نامناسبی دارید یا از بی خوابی رنج می‌برید، این مسأله احتمالا ناشی از کمبود پروتئین است. پروتئین‌های موجود در غذا‌هایی که مصرف می‌کنیم در تولید اسیدی به نام تریپتوفان نقش دارند. این اسید آمینه باعث خواب آلودگی می‌شود. به همین دلیل است که برای داشتن خوابی بهتر باید در نزدیکی زمان خواب از مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده کنیم.
مصرف غذاهای حاوی پروتئین پیش از خوابیدن می‌تواند به تولید تریپتوفان و سروتونین کمک کند و برخلاف غذاهای شیرین قند خون را به‌ طور ناگهانی بالا نبرد. درواقع پروتئین سرعت جذب قندهای مصرفی را کاهش می‌دهد.

روش درمان

چنانچه یکی از علائم بالا را در خود دید به پزشک خود مراجعه کنید، در موارد جزئی ، درمان شامل وارد نمودن پروتئین به رژیم غذایی خود میباشد.
به منظور درمان و جلوگیری از کمبود پروتئین، ضروری است که غذاهای غنی از پروتئین را در رژیم غذایی هر روز خود وارد نمایید. مواد غذایی غنی از پروتئین ماهی، تخم مرغ، اردک، بوقلمون، گوشت بره، مرغ، گوشت گاو، سویا، آجیل، انواع دانه، حبوبات، بقولات، غلات سبوس‌دار، دانه‌ جوانه زده، توفو، پنیر، کره بادام زمینی، و غیره را شامل می‌شود.

مصرف روزانه پروتئین مقداری معین دارد که اگر در این حد بتوانید مصرف کنید کمتر به بیمار های مبتلا می شوید. پروتئین مردان بزرگسال روزانه ۵۶ گرم و زنان بزرگسال ۴۶ گرم به طور میانگین می باشد. در صورتی که بیمار باردار باشید این میزان متغییر خواهد بود.

بیشتر گوشتها از جمله گوشت مرغ، بوقلمون و حتی ماهی قزل آلا میزان پروتئین بیشتری نسبت به دیگر مواد غذایی دارا می باشد. سبزیجات نیز تا حدودی از پروتئین سرشار هستند. اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و قارچ میزان پروتئین کافی دارند. جو، گندم و غلات نیز بهترین جایگزین برای کمبود پروتئین برای بدن شما هستند.

به عنوان نکته‌ی پایانی بایستی گفت که داشتن یک رژیم غذایی متعادل در پیشگیری از بیماری کمبود پروتئین تا حد زیادی کمک می‌کند. مراقب خود باشید!

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:

قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.