https://avaliha.ir

اولی ها تغذیه سالمتغذیه در سالمندی و مراقبت ها در این دوران
شناسه خبر :98967
دوشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
165 بازدید
پ

تغذیه در سالمندی و مراقبت ها در این دوران دوران سالمندی به افراد بالتر ازسن 60 سال اطلاق میشود اما تغییرات سالمندی از سالهای قبل شروع میشود. توجه به تغذیه در این دوران به خاطر تغییر نیازهای تغذیه ای بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. نیاز سالمندان به مواد غذایی متاثر از داروها، بیماریها و […]


تغذیه در سالمندی و مراقبت ها در این دوران

دوران سالمندی به افراد بالتر ازسن 60 سال اطلاق میشود اما تغییرات سالمندی از سالهای قبل شروع میشود. توجه به تغذیه در این دوران به خاطر تغییر نیازهای تغذیه ای بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. نیاز سالمندان به مواد غذایی متاثر از داروها، بیماریها و پدیده های بیولوژیکی دوران سالمندی و میان سالی بوده و در افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

مهمترین توصیه تغذیه ای برای این سنین تهیه غذاهای ساده و کم حجم میباشد به صورتی که تمامی نیاز های افراد به مواد مغذی تامین گردد و در عین حال متناسب با فرهنگ مصرف او باشد. انتخاب نوع غذا در برنامه غذایی روزانه از اهمیت خاصی برخوردار میباشد . نکته ی اساسی که باید در برنامه غذایی سالمندان به ان توجه کرد مصرف مواد غذایی کم چرب و همچنین کم کلسترول مانند (شیرو لبنیات کم چرب، کاهش مصرف روغن ، کره، خامه و.. )کم نمک و پر فیبر است .

گروه های غذایی :

با سایت اولی ها همراه باشید تا چند گروه غذایی با مقادیر توصیه شده را به عنوان راهنمای مصرف معرفی کنیم. مصرف متنوع و متعادل مواد غذایی از همه گروه ها غذایی اصلی در روز توصیه میگردد:

1.در افراد مسن مصرف روزانه 6-8 لیوان مایعات ترجیحا ای برای پیشگیری از یبوست و کم ابی بدن توصیع میگردد زیرا افراد مسن علیرغم نیاز واقعی به مایعات کمتر احساس تشنگی میکنند و به همین خاطر اکثر مستعد کم ابی بدن و یبوست هستند.

2.با بالا رفتن سن نیاز به انرژی در افراد کاهش میابد به همین دلیل نیاز متابولیسمی بدن به اترژی از سایر گروه های سنی کمتر است. افراد سنی فعالیت بدنی کمتری دارند و در نتیجه نیازمند غذای کمتری برای ثابت نگه داشتن وزنشان هستند . برای محدود کردن دریافت انرژی توصیه میشود غذاهای کن حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر مصرف کنند و مصرف مواد شیرین و چربها را نیز کاهش دهند.

3.از انجا که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش میابد ، پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع با کیفیت بالا مثل گوشتهای کم چربی ، مرغ، ماهی ، سفیده تخم مرغ، فرارده های لبنیاتی بدون چربی یا کم چربی تامین شود. غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند تمامی اسید های امینه ضروری مورد نیاز بدن را تامین میکنند . پروتئین حدود 15% کل انرژی روزانه را تشکیل می دهد. توصیه کنید حدود نصف پروتئین مصرفی روزانه از نوع حیوانی باشد.

4.منیزیم یکی از املاح موثر در استحکام و مقدار توده عضلانی بدن است. کمبود این عنصر نیز یکی از مشکلات تغذیه ای در سنین سالمندی می باشد و در سالمندان مبتلا به سوء تغذیه و سندرم های سوء جذب نیز بیشتر مشاهده می شود. منابع غذایی غنی از منیزیم عبارتند از: آجیل، لوبیای سویا، دانه کامل ذرت، ملاس، ادویه ها، اسفناج، نخود سبز، جگر و گوشت گاو.

5.کم خونی فقرآهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد اما در افرادی که غذاهای کم انرژی مصرف می کنند و یا مشکوک به سوء تغذیه هستند شایع است. نیاز مردان و زنان سالمند به آهن یکسان است و میزان توصیه شده روزانه به طور متوسط ۷ میلی گرم است. زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ چغندر،گشنیز و بخش های تیره برگ از منابع آهن می باشند.

6.مصرف روی در سالمندان پایین است. بعلاوه ممکن است افراد مسن جذب روی کمتری نسبت به افراد جوانتر داشته باشند. برخی از عوامل شامل داروهایی که مصرف آنها در میانسالان شایع است مانند مکملهای آهن و کلسیم می توانند جذب روی را مختل کرده و یا ترشح آن را در ادرار افزایش دهند واین مسئله منجر به کمبود روی در بدن شود. به همین دلیل برای این افراد معمولا مکمل روی تجویز می شود. جگر،گوشت، شیر، حبوبات و گندم از منابع غنی روی می باشند. برخی از علائم کمبود روی شبیه علائمی است که بطور طبیعی همزمان با سالمندی بروز می کند مانند کاهش حس چشایی و انواع درماتیت ها. اگر این علائم با کمبود روی همراه باشند علت اصلی علائم فوق ناشناخته باقی می ماند.

7.مصرف چربیها باید در رژیم غذایی سالمندان محدود شود. دریافت چربی نباید بیش از ۳۰ % کل انرژی دریافتی در روز باشد، خصوصا سهم چربی اشباع (شامل چربی پنهان در گوشت ، انواع روغن جامد و کره) که باید تا حداکثر%۱۰ انرژی دریافتی روزانه کنترل شود. با افزایش سن مقدار توده چربی بدن سالمندان افزایش می یابد و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماریهایی نظیر افزایش فشارخون ، دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی افزایش می یابد.کنترل شدید چربی خون برای سنین ۵۰ تا ۷۰ سال مفید است. بطور کلی باید میزان کلسترول مصرفی کمتراز ۳۰۰ میلی گرم در روز باشد.

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:

قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.