آرایش صورت سلامت پوست
آموزش انواع غذاها آموزش شیرینی پزی غذاهای رژیمی
آهنگ پیشواز ایرانسل آهنگ پیشواز رایتل آهنگ پیشواز همراه اول
اخبار بین المللی اخبار پزشکی اخبار تکنولوژی اخبار جامعه اخبار حوادث اخبار سیاسی اخبار فرهنگی و هنری اخبار گوناگون اخبار ورزشی تیتر روزنامه
اس ام اس خنده دار اس ام اس عاشقانه اس ام اس مناسبتي
مهارت های زندگی
بازیگران بزرگان و مشاهیر خوانندگان ورزشکاران
روانشناسی
ترول خنده دار
مد و مدگرایی
روانشناسی زناشویی روانشناسی کودکان مشاوره خانواده
بارداری و زایمان دانستنی های جنسی
دنیای بازیگران
اخبار پزشکی
سوپر استارها عکس اجتماعی عکس بازیگران عکس حوادث عکس حیوانات عکس خوانندگان عکس طنز عکس عاشقانه عکس ورزشی
اخبار علمی گزارش های علمی
فال روزانه
اخبار فرهنگی و هنری دانلود آهنگ جدید سریال شعر و ترانه فیلم
اخبار ورزشی
کلیپ اجتماعی کلیپ حوادث کلیپ حیوانات کلیپ خنده دار کلیپ سرگرمی کلیپ عاشقانه کلیپ هنرمندان

بهبود سریع زخم با این مواد غذایی

بهبود سریع زخم با این مواد غذاییReviewed by Admin on Jul 11Rating:

بهبود سریع زخم با این مواد غذایی: برای همه ما پیش آمده است که دچار زخم و یا جراحتی شده باشیم، اما سوال اینجاست که این زخمها و یا جراحتها، آیا سریع التیام پیدا کرده و یا مدت زیادی با شما همراه بوده است. رعایت یک برنامه غذایی صحیح و مناسب به شما در التیام هر چه سریعتر زخم و جراحت کمک می نماید. یک برنامه غذایی متعادل باید شامل تمام گروههای غذایی باشد، یعنی شما در برنامه غذایی روزانه خود به مقدار کافی از پروتئین ها، مغزها، میوه ها و سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب و اسید های چرب غیر اشباع استفاده نمایید.

چرا برای ترمیم زخم هایمان به تغذیه صحیح نیاز داریم؟

وقتی جایی از بدن زخم می شود و یا دچار آسیب و جراحتی می گردد، بدن سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت تحریک می کند. مواد مغذی موجود در غذاها به بازسازی بافت های آسیب دیده کمک می نمایند و سیستم ایمنی را برای مبارزه با عوامل میکروبی تقویت می نمایند. به طور حتم انتخاب غذاهای مناسب در برنامه غذایی سرعت بهبود زخم را افزایش می دهد.

کدام غذاها زخم هایمان را سریعتر ترمیم می نماید؟

از برخی از مواد غذایی به دلیل داشتن مواد مغذی خاصی غذاهای بهبود دهنده نام برده می شود. این غذاها سرعت ترمیم زخمها و جراحات را افزایش داده و روند درمان را تسهیل می بخشند. این مواد غذایی عبارتند از:

• مواد غذایی حاوی ویتامینC مناسب برای ترمیم زخم ها

ویتامین سی برای سنتز ماتریکس بین سلولی بافت ها مانند استخوان، پوست، دیواره رگ های خونی و بافت پیوندی ضروری است، همچنین این ویتامین اثرات آنتی اکسیدانی دارد و از آسیب سلولها جلوگیری می نماید. مواد غذایی حاوی ویتامین سی عبارتند از: مرکبات، کیوی، خانواده کلم، گوجه فرنگی، خانواده کلم، انواع توت ها و ….

• مواد غذایی حاوی ویتامین A مناسب برای بهبود زخم ها

یکی از نقش های مهم ویتامین A در بدن کمک به ساخت گلبولهای سفید است که این سلولها نقش مهمی در مبارزه با عفونت در اطراف زخم ها را دارد. همچنین این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست بدن دارد. این ویتامین نقش آنتی اکسیدانی نیز دارد و رادیکالهای آزاد که عامل مهمی برای آسیب به سلولها هستند را خنثی می نماید. مواد غذایی حاوی ویتامین A عبارتند از: جگر، سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، انبه، فلفل دلمه ای، سیب زمینی شیرین.

• مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا۳

اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش التهاب نقش مهمی در افزایش سرعت بهبود زخم و جراحات دارد. همچنین این نوع از اسید چرب با کاهش التهاب در مفاصل درد را نیز در این مناطق کاهش می دهد. مواد غذایی حاوی اسید های چرب امگا ۳ عبارتند از: ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی قزل آلا، ماهی تن، تخم کتان، گردو، خرفه.

• ترمیم زخم ها با مواد غذایی حاوی روی

یکی دیگر از مواد مغذی موثر در بهبود زخم روی یا همان زینک است. روی در تقویت سیستم ایمنی، تقسیم سلولی، سنتز کلاژن موثر است و سرعت بهبود زخم و جراحات را افزایش می دهد. مواد غذایی حاوی روی عبارتند از: گوشت قرمز، غذاهای دریایی، مغزها و دانه ها مثل تخم کدو می باشد.

• مواد غذایی حاوی عوامل ضد التهابی برای تسریع بهبود زخم ها

برخی مواد غذایی با داشتن عوامل ضد التهابی، التهاب را کاهش داده و از ایجاد عفونت جلوگیری می کنند و روند بهبود زخم را افزایش می دهند. این مواد غذایی عبارتند از: عسل، آناناس و زرد چوبه. برای اینکه زخم هایتان به سرعت بهبود یابد ترکیب عسل و زرد چوبه را حتما امتحان نمایید. از دیرباز مصرف موضعی عسل نیز در التیام زخم ها و جراحات بسیار موثر بوده است.

• با مصرف پروتئین ها ترمیم زخم ها را تسریع ببخشید

برای ترمیم زخم و جراحات بدن به پروتئین بیشتری نیاز دارد، بی شک یک رژیم غذایی با مقدار ناکافی پروتئین سرعت و شدت التیام زخم را تحت تاثیر قرار می دهد و روند بهبود زخم را کند می نماید. سعی کنید برای افزایش سرعت بهبود زخم هایتان یک رژیم غذایی پر پروتئین داشته باشید.