×
اخبار اقصادی و فرهنگی اخبار بین المللی اخبار پزشکی اخبار تکنولوژی اخبار جامعه اخبار حوادث اخبار سیاست خارجی اخبار سیاسی اخبار علمی و آموزشی اخبار فرهنگی و هنری اخبار کنکور و دانشگاه اخبار گوناگون اخبار ورزشی تصاویر خبری تیتر روزنامه
دنیای بازیگران شعر و ترانه فرش و گلیم فرهنگ زندگی مناسبت ها در ایران و جهان هنر و هنرمند هنرهای دستی اخبار فرهنگی و هنری تاریخ و تمدن
اخبار پزشکی ایدز و انواع اعتیاد بهداشت بانوان بهداشت کودکان بیماری ها و راه درمان پیشگیری بهتر از درمان تغذیه سالم داروهای گیاهی و طب سنتی رژیم درمانی ورزش درمانی
تور مسافرتی دانستنی های سفر عجایب گردشگری مکان های تاریخی ایران مکان های تاریخی جهان مکان های تفریحی ایران مکان های تفریحی جهان مکان های زیارتی ایران و جهان
اس ام اس هاس جالب بازی های محلی تصاویر جذاب و دیدنی خواندنی دیدنی داستان های خواندنی دنیای بازیگران دنیای ضرب المثل شهر حکایت فال و طالع بینی کارت پستال و تصاویر متحرک کاریکاتور و تصاویر طنز مطالب طنز و خنده دار معما و تست هوش
تزئینات عقد و عروسی شستشو ، نظافت ، لکه گیری مهارت های زندگی نکات مهم آشپزی نگهداری مواد غذایی هنر در خانه متفرقه
اخبار مد و ستاره ها دکوراسیون و چیدمان طلا و جواهرات لباس و کیف و کفش مد و مدگرایی
آرایش صورت آرایش مو سلامت پوست سلامت مو لوازم آرایشی
برای زندگی بهتر تست روانشناسی روانشناسی زناشویی روانشناسی کودکان فرزندان و امتحانات مشاوره خانواده والدین موفق
دانستنی های قبل از ازدواج نامزدی ، عقد و بعد از ازدواج کوچه پس کوچه های تفاهم رازهای موفقیت دانستنی های جنسی بارداری و زایمان دوران سالمندی
بازیگران بزرگان و مشاهیر خوانندگان ورزشکاران
آموزش انواع غذاها آموزش شیرینی پزی انواع مربا و ترشیجات خواص مواد غذایی غذاهای رژیمی نکات مهم آشپزی نگهداری مواد غذایی
شعر و قصه کودکانه سرگرمی کودکان روانشناسی کودکان رفتار از کودکی تا نوجوانی دانستنی های نوزادان خلاقیت در کودکان تغذیه کودک تعلیم و تربیت بیماری های شایع کودکان بهداشت مادر کودک بچه های سالم
کتابخانه مذهبی زندگینامه بزرگان دینی داروخانه معنوی اوقات شرعی اعمال مستحبی اصول و فروع دین احکام دینی احادیث و سخنان بزرگان آرامش سبز متفرقه دینی
اخبار تکنولوژی اختراعات جدید ترفندهای اینترنتی ترفندهای کامپیوتری گرافیک دستی و کامپیوتری موبایل ، لپ تاپ ، تبلت متفرقه اینترنت و کامپیوتر
آیا می دانید ؟ اخبار علمی چرا ، زیرا و چگونه رشته های تحصیلی زندگینامه شعرا و دانشمندان گزارش های علمی گیاهان ، حیوانات و آکواریوم نوآوری و کشفیات علمی
اخبار ورزشی تاریخچه رشته های ورزشی درمان با ورزش زیبایی اندام نتایج مسابقات ورزشی ورزش عمومی ورزشکاران
بازار خودرو تصاویر وسایل نقلیه جدول قیمت خودرو دنیای خودرو
سوپر استارها عکس اجتماعی عکس بازیگران عکس حوادث عکس حیوانات عکس خوانندگان عکس طنز عکس عاشقانه عکس ورزشی
کلیپ اجتماعی کلیپ حوادث کلیپ حیوانات کلیپ خنده دار کلیپ سرگرمی کلیپ عاشقانه کلیپ هنرمندان
تعبیر خواب
اس ام اس خنده دار اس ام اس عاشقانه اس ام اس مناسبتي
آهنگ پیشواز ایرانسل آهنگ پیشواز رایتل آهنگ پیشواز همراه اول
خانه » اخبار » اخبار جامعه » آرایش و فرهنگ آرایش در ایران

آرایش و فرهنگ آرایش در ایران

متاسفانه در ایران مصرف لوازم آرایشی توسط دختران و زنان ایرانی همانند بقیه بی رویگی ها در مصرف امکانات کشور بسیار بالاست

 

فرهنگ آرایش دختران و زنان ایران

فرهنگ آرایش دختران و زنان ایران

زنان ایرانی38 میلیون نفر از جمعیت نزدیک به 80 میلیونی ایران را تشکیل می دهند. زنان ایرانی در دهه های گذشته تغییرات بسیاری را در نوع زیست خود تجربه کرده اند، فرایند اجتماعی شدن آنها در این چند سال سرعت بیشتری به خود گرفته است.

دختران نیمی از جمعیت دانشجویان را تشکیل می دهند و زنان در جامعه شاغل عضوی ثابت شده اند آنهم نه فقط در ادارات دولتی بلکه در دل بازارهای اقتصادی نیز حضور دارند گاهی آنان را در جایگاه شغل هایی بسیار مردانه می بینیم مانند رانندگی ماشین های سنگین.

آنها توانسته اند تا در فرایند شغلی خود پیشرفت های خوبی را داشته باشند بطوریکه در سمت های نمایندگی مجلس و وزارت هم ورود پیدا کرده اند. زنان در روند تغییراتی خود در زمینه پوشش و آرایش نیز بسیار قوی و منحصر به فرد! وارد شده اند البته متاسفانه حضورشان در این حوزه روند مناسب و قابل توجیهی را طی نمی کند.

 

1. ایرانی ها رتبه های حرف و حدیث دار خود را دارند مثلا رتبه اول مصرف نوشابه اما از دیگر این رتبه ها رتبه هفتم در دنیا و دوم در خاورمیانه (بعد از عربستان) در مصرف لوازم آرایش است.

در اینباره یک روزنامه فرانسوی در گزارش خود در مصاحبه با یک زن ایرانی آورده است.

“غالب زنان ایرانی هر روز صبح به محض برخاستن از خواب مشغول آرایش می‌شوند. حتی اگر بیمار هم باشند بر این باورند که باید آراسته و آرایش‌کرده در مجامع عمومی ظاهر شوند”

موضوعی تاسف برانگیز و غیر قابل انکار که به دنبال خود مسائل فراوانی را به دنبال دارد.

 

2. در پی این رتبه، گردش مالی عظیمی نیز جریان دارد. گزارش ها در اینباره می گویند در سال 2007 (که مطمئنا این آمار رشد هم داشته) زنان ایرانی، سالانه بالغ بر دو میلیارد دلار خرج خرید لوازم آرایشی می کنند هم چنین حدود 14 میلیون نفر از زنان شهرنشین ایرانی در گروه سنی 15 تا 45 سال ماهانه به طور متوسط هفت دلار صرف خرید لوازم آرایشی می‌‌کنند، که البته بعضی از آمارها 12 دلار را نشان می‌‌دهند قابل ذکر است چندی پیش کمپانی “لانکوم” فرانسه که یک برند معروف تولیدکننده لوازم آرایشی است با گرفتن یک جشن در هتلی در تهران بازگشت دوباره خود به بازار لوازم آرایشی ایران را جشن گرفت!

 

3. ماهواره ها در این گردش مالی نقش بسزایی را ایفا می کنند. ماهواره ها تنها جایی برای نمایش برنامه ها و فیلم ها نیستند بلکه محیطی برای بازاریابی این محصولات نیز هستند.

این شبکه ها از تبلیغات خود سودی بسیار برای چنین محصولاتی به دست می آورند. سودی که برای عده ای خاص منفعت دارد و بیشتر با توجه به نوع و کیفیت این محصولات نوعی سوءاستفاده مالی محسوب می شود اما عده ای اصلا متوجه این موضوع نیستند.

 

4. لوازم آرایش فقط برای ماهواره ها سود مالی ندارد بلکه اصل استفاده آنها در راستای اهداف ناهنجارانه آنها نیز می باشد. آنان آرایش را برای ترویج بی بند وباری و حیا زدایی به کار می گیرند.

در کنار تبلیغات، شبکه های ماهواره ای به طور خاص این هدف را مستقیم و غیر مستقیم، برنامه ریزی شده و نشده تبلیغ و ترویح می کنند آنها استفاده از آرایش را بی هیچ محدودیتی و به شکل افراطی الگو سازی می کنند الگویی که در غرب هم فراوانی ندارد مگر در قشرها و مکان هایی خاص که دور از شان زن مسلمان و ایرانی است.

 

5. آرایش چه محصول تبلیغات رسانه ای باشد چه محیط های عمومی استفاده بدون ضابطه آن برای یک فرد آسیب های فراوانی را به دنبال می آورد از ضررهای اقتصادی تا ناامنی های اجتماعی و ارزشی.

دخترانی که با هرگونه آرایش و پوشش نامتعارف در سطح جامعه حضور پیدا می کنند مورد آزار مردهای بی قید واقع می شوند نگاه ها بدان ها جنسی می شود و در سطح یک کالا ارزش خود را پایین می آورند.

 

6. اما این نوع استفاده از لوازم آرایش تنها مشکلات فردی برای مصرف کننده ندارد بلکه موجبات مشکلات اجتماعی و خانوادگی بسیاری را به دنبال دارد مانند روابط نامشروع و رابطه های بی قید و شرطی که میان دختران و پسران ایجاد می شود.

وضعیت آرایش، پوشش دختران نه تنها در به مرز انفجار رسیدن قوه جنسی جامعه اثر داشته است بلکه در از هم پاشیدگی نظام خانواده، افزایش خیانت و طلاق هم موثر بوده است.

 

7. سندروم خودنمایی امروز در جامعه ما غوغا می کند. دختران و پسران از هر راهی به دنبال راهی هستند که خود را به دیگران بنمایند و به رخ بکشند مارک گرایی و پوشش های خاص یکی از این راه است.

در کنار این موارد آرایش امروز از راه ها و عوامل تقویت و بروز این سندروم است که متاثر از شبکه های اجتماعی و ماهواره ها هستند خود نمایی که از ریشه های فسادهای فردی و اجتماعی است که بدان اشاره شد.

 

8. سرطان! بله پای سرطان به لوازم آرایش هم باز شده است لوازم آرایش ماهواره ای و قاچاقی که در جامعه مصرف می شوند جز سودجویی عده ای ماحصلی ندارند سودجویی که برای جامعه مصرف بیماری های پوستی و سرطان به دنبال دارند. آمارها می گویند بعضا تا 90 درصد از لوازم آرایش موجود در بازار قاچاق، غیر بهداشتی و چینی هستند.

 

9. گردش مالی ناشی از این محصولات تنها برای ماهواره ها و تولید کنندگان و دلالان آن نیست بلکه آرایشگاه های زنانه و حتی مردانه از این بازار و مصرف کنندگان سودهای عجیب و غریبی می برند گاهی نیز نقش بسزایی در پخش و تبلیغ لوازم آرایشی بیماری زا دارند.

 

10. مانکن های خیابانی خود ماهواره ای هستند برای ترویج بی بند و باری و استفاده از پوشش های خاص و لوازم آرایش در جامعه. مانکن هایی که گاهی برای اهداف اقتصادی و گاهی صرفا ضد فرهنگی آماده شده اند.

عده ای در پازل بازی این افراد در عرصه فرهنگ و مصرف گرایی خود آسیب می بینند و اگر می دانستند هیچ الگویی حتی از نوع آرایش و میزان استفاده آنان بر نمی داشتند.

 

11. پسرهایی با لب های پروتز کرده! آقایان هم وارد این حوزه شده اند. پسرهایی که آرایش می کنند یکی از طنزهای تلخ رسانه ها هستند. ضد هنجاری که قابل درک و پذیرش نیست .

پسرها در آرایش و استفاده از لوازم آن بیشترین شباهت را در سیر شبیه شدن به دخترها در آخر الزمان دارند برخی از پسرها به شکلی از این محصولات استفاده می کنند که شاید در سالیان نه چندان دور رقابت جدی را با زنان آغاز کنند!

 

12. ما به همه توصیه ها پیرامون آراستگی به ویژه درباره چگونه زیباتر شدن از هر زبانی توجه می کنیم اما غافل از توصیه های صریح اسلام در اینباره هستیم توصیه هایی که با توجه به ویژگی ها و نیازهای واقعی زنان و مردان بیان شده، از آسیب ها می کاهد و فواید فردی، اجتماعی و خانوادگی به دنبال دارد.

گردش مالی بالای ایران در استفاده از لوازم آرایش می توانست نشان خوبی باشد اگر در جای خود و صحیح مصرف میشد اما متاسفانه این آمار همراه با استفاده نامناسب از این لوازم است، استفاده هایی که آسیب های جسمی و روانی برای جامعه دارد اگر این استفاده مناسب باشد نه تنها زیان اقتصادی و فرهنگی نخواهد داشت بلکه می تواند موجبات تقویت خانواده باشد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

كليه حقوق اين سایت متعلق به آژانس دیجیتال مارکتینگ نردبان مي باشد.