نیکوترین عادت تفکر است و حکمت زاده تفکر.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵
خانه » بیوگرافی » بزرگان و مشاهیر » بیوگرافی عطار نیشابوری ( فریدالدین ابوحامد محمد )
بیوگرافی عطار نیشابوری ( فریدالدین ابوحامد محمد )

بیوگرافی عطار نیشابوری ( فریدالدین ابوحامد محمد )

بیوگرافی عطار نیشابوری یا فریدالدین ابوحامد محمد شاعر محبوب و معروف ایران که روز 25 فروردین به نام وی مزین شده است

عطار نیشابوری

عطار نیشابوری

تاريخ تولد، محل تولد، هنگام تولد عطار نیشابوری :

در سال ۵۴۰ هجری.قمری) ۱۱۴۶ میلادی (در روستای کدکن نیشابور به دنیا امد.

پدر: ابوبکر ابراهیم
مادر:رابعه
برادر:
خواهر:
همسر:
فرزندان:

شهرت ، كنيه و لقب عطار نیشابوری :

لقب: فريدالدين
شهرت:عطار نیشابوری

مشخصات فردی عطار نیشابوری :

عطار مردي پر كار و فعال بوده چه در آن زمان كه به شغل عطاري و طبابت اشتغال داشته و چه در دوران پيري خود كه به گوشه گيري از خلق زمانه پرداخته.

دوران زندگي:

او که داروسازی و عرفان را از شیخ مجدالدّین بغدادی فرا گرفته‌ بود به کار عطاری و درمان بیماران می‌پرداخت.

سفرها:

عطار سپس قسمتي از عمر خود را به رسم سالكان طريقت در سفر گذراند و از مكه تا ماوراءالنهر به مسافرت پرداخت و در اين سفرها بسياري از مشايخ و بزرگان زمان خود را زيارت كرد و در همين سفرها بود كه به خدمت مجدالدين بغدادي رسيد. در هنگامي كه شيخ به سن پيري رسيده بود بهاءالدين محمد پدر جلال الدين بلخي با پسر خود به عراق سفر مي كرد كه در مسير خود به نيشابور رسيد و توانست به زيارت شيخ عطار برود، شيخ نسخه اي از اسرار نامه خود را به جلال الدين كه در آن زمان كودكي خردسال بود داد.

مثنوی:

از مثنويهاي بسيار مشهور او منطق الطير است که نزديک به هفت هزار بيت دارد و مراتب سير و سلوک و رسيدن به حق و توحيد را از زبان مرغان که در طلب سيمرغ حرکت مي کنند، بيان ميدارد و هفت منزل، طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحيد، حيرت و فنا را در آن شرح ميدهد.

تذکرةالاولياء:

از تأليف هاي مهم شيخ عطار به نثر فارسي «تذکرةالاولياء» است، که آن را در سال 617 هجري تأليف کرد. در آن شرح حال و اقوال و کرامات نود و شش تن از پشوايان طريقت تصوف و عارفان بزرگ را به نثري ساده و شيوا نگاشته است.

مصیبت نامه و الهی نامه:

مصیبت نامه و الهی نامه را در داروخانه به نظم كشیده و این هر دو منظومه، به اسرار معرفت و رموز طریقت آمیخته است و قطعاً عطار به هنگام سرودن آنها رسوخی در تصوف داشته و گامها در سیر و سلوك عرفانی برداشته است.

مذهب:

چنانكه از ظاهر آثار عطار بر می آید، او بر مذهب اهل سنت بوده است. اظهار ارادت فراوانی كه عطار نسبت به خلفای سه گانه و شافعی و ابو حنیفه در مثنوی خسرونامه و كتاب تذكره الاولیا دارد، به نحوی است كه تردید در مذهب او را از بین می برد و جایی برای تأویل باقی نمی گذارد. با این حال نسبت به خاندان اهل بیت خصوصاً مولی الموحدین علی بن ابیطالب (ع) اخلاص و ارادتی توأم با صدق نیت و حسن اعتقاد دارد.

نظر عطار درمورد نماز:

عطار از بیان هیچ یک از اصول و آداب مذهبی فروگذار نمی کند.
«بدان نماز به خاطر خداوند به جای آورده نمی شود. او بی نیاز از همه چیز است. بلکه نماز تکلیف وتوشه ی راه آخرت است و به تحقیق ادای تکلیف موجب توفیق. ولی نمازی که با اخلاص تمام و حضور قلب و توجه خاص به حضرت حق باشد، مانند نمازی که حضرت علی (ع) به جای می آورد.»
شیخ به نماز و عبادت صبحگاهان مردم را می خواند و می گوید: «صبح دم به عبادت برخیزید و نماز به جای آرید. سلامتی وعافیت در سحر خیزی است و هدیه خداوند در طاعت صبحگاهی. دلی که بویی از حقیقت برده است ، معتاد به سحر خیزی است. » 25 فروردین‌ماه روز بزرگداشت عطار نیشابوری شاعر و عارف معروف قرن هفنم هجری نام گرفته است.

آثار :

تأليف ها و تصنيف هاي عطار را در نظم و نثر به عدد سوره هاي قرآن 114 دانسته اند و معروفترين آنها عبارتست از: ديوان قصيده ها و غزل هاي او که در حدود ده هزار بيت است. ديگر الهي نامه، خسرو نامه، پندار نامه، اسرار نامه، مصيبت نامه، تذکرةالاولياء، منطق الطیر و …

تاريخ فوت، محل فوت، هنگام فوت، محل دفن :

ماجرای شهادت عطار از غم‌انگیزترین رخدادهای روزگار است که در روان خواننده اثری دردناک به جای می‌گذارد. تذکره‌نویسان در این خصوص نگاشته‌اند که: پس از تسلط چنگیز خان مغول بر بلاد خراسان شیخ عطار نیز به دست لشکر مغول اسیر گشت. گویند مغولی می‌خواست او را بکشد، شخصی گفت: این پیر را مکش که به خونبهای او هزار درم بدهم. عطار گفت: مفروش که بهتر از این مرا خواهند خرید. پس از ساعتی شخص دیگری گفت: این پیر را مکش که به خونبهای او یک کیسه کاه ترا خواهم داد. شیخ فرمود: بفروش که بیش از این نمی‌ارزم. مغول از گفته او خشمناک شد و او را هلاک کرد. تاریخ آن را سال 618 هجری قمری گفته اند. آرامگاه وی در خیابان عرفان واقع در نیشابور کنونی هر ساله پذیرای علاقمندان به ادب و فرهنگ ایرانی است. آرامگاه وی از بناهای دوره امیر علیشیر نوایی است و در سده نهم هجری ساخته شده است. بنای کنونی آرامگاه دارای هشت ضلع و گنبدی کاشی کاری شده و چهار در ورودی است. در نمای بیرونی آن چهار غرفه کاشی کاری شده تعبیه شده و در وسط بقعه، قبر عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع ۳ متر وجود دارد.

نقل قول و خاطرات :

عبدالحسین زرین‌کوب – صدای بال سیمرغ، بخش ۱۷:«شعر عطار، آن‌گونه که خودش آن‌را درک می‌کند شعر درد، شعر جنون، و شعر بی‌خودی است. چیزی‌ است که به قول خودش عقل با آن بیگانگی دارد و با این‌حال شعر حکمت است- حکمت دینی نه حکمت عقلی.» عبدالحسین زرین‌کوب – صدای بال سیمرغ، بخش ۲۵:«عطار، با آن‌که تمام مثنویاتش شعر تعلیمی است داعیه تربیت یا تعلیم اخلاق ندارد. موعظه او ارائهٔ راه‌هایی است که سالک را در سیر الی‌الله کمک می‌کند.» جلال‌الدین محمد بلخی: «هفت‌شهر عشق راعطار گشت/ ماهنوز اندر خم یک کوچه‌ایم»

غزل زيبايی از او را می‌خوانيم :

  • آتش عشق تو در جان خوش‌تر است
  • جان ز عشقت آتش‌افشان خوش‌تر است
  • هر که خورد از جام عشقت قطره‌ای
  • تا قيامت مست و حيران خوش‌تر است
  • تا تو پيدا آمدی پنهان شدم
  • زان‌که با معشوق پنهان خوش‌تر است
  • درد عشق تو که جان می‌سوزدم
  • گر همه زهر است از جان خوش‌تر است
  • درد بر من ريز و درمانم مکن
  • زان‌که درد تو ز درمان خوش‌تر است
  • می‌نسازی تا نمی‌سوزی مرا
  • سوختن در عشق تو زان خوش‌تر است
  • چون وصالت هيچ‌کس را روی نيست
  • روی در ديوار هجران خوش‌تر است
  • خشکسال وصل تو بينم مدام
  • لاجرم در ديده طوفان خوش‌تر است
  • هم‌چو شمعی در فراقت هر شبی
  • تا سحر عطار گريان خوش‌تر است

 

روز بزرگداشت عطار نیشابوری :

روز 25 فروردین را به نام روز عطار نیشابوری نامیده اند .

 

اشتراک گذاری مطلب

به این مطلب امتیاز بدهید :

 

 

به اولی ها امتیاز بدهید :

 

X بستن تبليغات
تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب برای سایت اولی ها محفوظ است - سئو توسط سایت استوری SiteStory.net
Facebook | Instagram | Pinterest | Google+ | Twitter